ظرفیت معرفتشناسی حکمی و علمی سیاسی حکمت متعالی محض و اجتماعی علامه طباطبایی
ظرفیت معرفتشناسی حکمی و علمی سیاسیِ حکمت متعالیِ محض و اجتماعیِ علامه طباطبایی بر این پیشفرض استوار است که ایشان حکیم متعالی محض و مدنی ـ اعم از اجتماعی و حتی سیاسی اجتماعی ـ است؛ ولو بسان امام خمینی وارد گفتمان انقلاب سیاسی، جابهجایی قدرت و دولتسازی نشده باشد.
مقاله 1، دوره 4، شماره 15، زمستان 1395، صفحه 7-22 |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی |
نویسنده |
علیرضا صدرا |
چکیده |
ظرفیت معرفتشناسی حکمی و علمی سیاسیِ حکمت متعالیِ محض و اجتماعیِ علامه طباطبایی بر این پیشفرض استوار است که ایشان حکیم متعالی محض و مدنی ـ اعم از اجتماعی و حتی سیاسی اجتماعی ـ است؛ ولو بسان امام خمینی وارد گفتمان انقلاب سیاسی، جابهجایی قدرت و دولتسازی نشده باشد. پرسمان حکمت محض و مدنی متعالی فراهم آمده معرفتشناسی، روششناسی و پدیدهشناسی اعم از هستیشناسی، چیستیشناسی و چگونگیشناسی میباشد که مبین و مستلزم ظرفیت تداوم و کاربست در حکمت و علم مدنی، اجتماعی و سیاسی به روش دلالت تضمنی، مطابقت و بهویژه التزامی است. کتاب "اصول فلسفه و روش رئالیسم" علامه عموماً، و بهویژه در مبحث اعتباریات، متعرض معرفتشناسی محض و تا حدودی اجتماعی شده که هم در معرفتشناسی سیاسی و هم در روششناسی بهمنظور پدیدهشناسی مدنی و سیاسی قابل توجه و کاربست است. فرضیهی این مقاله، ظرفیت معرفتشناسی حکمی و علمی سیاسی حکمت متعالی محض و اجتماعی علامه طباطبایی است. روش بررسی، تحلیل متن و محتوای آثار و آرای علامه بهویژه در اصول فلسفه و روش رئالیسم است؛ تاجاییکه میتوان این را شرح و کاربست فلسفی سیاسی آن دانست. این روشی برای بازیابی سایر آثار و آرای علامه و سایرین و روزآمدسازی و کاربری علمی آنهاست. |
کلیدواژه ها |
حکمت؛ فلسفه؛ سیاست؛ معرفتشناسی؛ علامه طباطبایی |
|
|
©2023 . All Rights Reserved